360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

کتاب مشکلات فیلمنامه نویسی سیدفیلد- بنیاد سینمایی فارابی

باز هم بعد از کتاب هنر فیلمنامه نویسی این بار در سال 98 کتابی نوشته است که به نظر کمی دیر یعنی سال 90 توسط حمیدرضا گرشاسبی ترجمه شده است: چگونه مشکلات فیلمنامه را حل کنیم؟   

به نظر با بیان خوب سید فیلد درباره مشکلاتی مانند مشکل پیرنگ، مشکل شخصیت و مشکل ساختار که به همراه یک بخش عمومی در این کتاب آمده است، تا به امروز احتیاجی نبوده که متن روان انگلیسی کتاب ترجمه شود. صدالبته خواندن یک متن به زبان مادری راحت‌تر و بی دردسر تر است. به همین دلیل علاقه مندان  جدی بحث های فیلمنامه نویسی را دعوت می کنم تا این کتاب خوب و غنی و روان را که حاصل تجربیات واقعی فیلمنامه نویسی است و توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده مطالعه نمایند. 

لازم به ذکر است این کتاب با عنوان دیگری در سال 82 نیز منتشر شده است. 

سید فیلد در بسیاری  از متنون آموزش فیلمنامه نویسی از تجربه های خودش سخن گفته است. سید فیلد در زمینه ی فیلم نامه نویسی واقعا توانسته است اکثر ابزارهای لازم برای فیلنامه نویسهای جوان را در اختیارشان قرار بدهد. به همین دلیل کتاب پر از روشهای مدیریتی ها برای تکمیل و عیب یابی فیلم نامه ای است که مدتهاست روی دستتان مانده و چاره ای جز تعمیر و بازنویسی آن ندارید. یکی از مهمترین ابزارهای مطرح شده در کتاب مشکلات فیلمنامه و فیلمنامه نویسی یک سری چک لیست برای سوالهای اساسی است: 

مثلا درباره ی کارکتر فیلم : 

آیا وجود این کاراکتر ضروری است؟ 

آیا کارکتر اصلی به تنهایی می تواند قصه را پیش ببرد؟ 

آیا همسر شخصیت اصلی که در قصه نقش پیش برنده ی اساسی دارد، به اندازه ی کافی روشن ترسیم شده است؟ 

آیا به جای روایت، با تصویر توانسته ایم کاراکترها را بیان کنیم؟ 

آیا تکنیکیهای کلاسیک شخصیت پردازی در فیلمنامه را راعایت کرده ایم؟ 

این کاراکتر دارد درباره ی داستان اصلی چیز مهمی را توضیح می دهد؟ 


این کتاب به هر عنوان بر اساس یکی سری اصول بیشتر مهندسی شده سعی نموده است تا خروجی فیلم نامه نویسی را تکمیل نماید