360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

سبک زندگی خانه داری - نظریه قانون کار پارکینسون

سبک زندگی چیزی نیست که یک آدم مجرد خانه دار آن هم پسر بتواند درباره ی آن چیزی بگویند ولی گاهی این رموز خانه داری، یک جا به صورت درد جمع می شود.  

 

اول درباره قانون پارکینسون باید گفت : 

کارها تمایل دارند به اندازه زمانی که می توانند اشغال کنند، انبساط پیدا کنند. 


به نظر بزرگترین مثال آن خانه داری است. خانه داری مخصوصا از نوع مامانهای خیلی از ما که با پست ثابت زن خانه دار، در خانه فعالیت می کنند. خوب ممکن است درست کردن یک ناهار متوسط رو به بالا از لحاظ کیفیت بین یک تا یک ساعت و نیم طول بکشد. شما بهتر از بنده می دانید که مادرها و یا مادر بزرگهای ما خیلی غذاهای خوشمزه را حتی 7-6 ساعت روز اجاق گاز نگه می دارند. البته بماند که گاهی برای درست کردن کله پاچه و سیرابی و زبان و چشم این عدد دو رقمی می شود. 


برای همین یکی از مهمترین تفاوتهای خانه داری تمام وقت و پاره وقت همین خروجی تقریبا مساوی است که زنان صرفا خانه دار و نه آنهایی که خانه دار و شاغل در بیرون هستند را حسابی اذیت کرده است. طوری که به نظر همسران گرامیشان کارشان دیده نمی شود. 

این موضوع در مورد وظایف دیگری مانند تمیز کردن خانه هم صدق می کند. مثلا یک بنده خدایی مثل بنده برای خانه داری که یکی از وظایفم است خیلی گربه شور عمل می کنم. یه به عنوان مثال در درست کردن بعضی غذاها تمام با شعله زیاد و سریع عمل می کنم البته اینکار در حدی سریع است که به کیفیت حقیقی غذا و یا نظافت لطمه ای اساسی نزند. 

اما اغلب خانمهای خانه داری که می شناسم در تمیز کردن، غذا درست کردن و کلا دیگر وظایف خانه داری خیلی بیشتر مته به خشخاش می گذارند که به نظر 20 درصد خروجی کارشان بهتر است. در صورتی که زمان صرف شده برای انجام کار شاید به دو برابر - افزایش- داشته است. 


نتیجه گیری بخش اول: 

1- لطفا برای انجام خانه داری قانون پارکینسون را به خاطر داشته باشید و برای هر چیزی وقت خودش را صرف کنید تا کیفیت نسبتا ایده آل داشته باشید. 

2- همیشه در بین محصولات عرضه شده در زمینه ی انجام امور خانه به دنبال گزینه های مناسبی بگردید تا حداقل اتلاف وقت  و انرژی را داشته باشد. مثال اینگونه را می توان استفاده از ساندویچ ساز- بخار شور و میکسر دستی سالاد- خشک کن میوه  و ... دانست. 

3- ما ایرانیها آدمهای پر خوری هستیم. یعنی اغلب حجمی رفتار می کنیم. به نظر تغییر این موضوع به تنوع غذایی باعث می شود که حجم مناسب برای سیر شدن اهالی خانه نیز بسیار کاهش یابد و غذای سالمتری نصیب مان شود. به همین دلیل همیشه به دنبال محصولات مصرفی به شکل مکمل باشید. مثلا سبزی آماده - آبلیموی طبیعی آماده - نخود فرنگی و محصولات مکمل غذایی آماده  و دیگر محصولاتی را استفاده نمایید که به همان نان و پنیر ساده هم که گاهی جایگزین بی حوصلگی شماست رونق بدهد. 

4- همیشه از غذای مانده مثل مرغ - آب مرغ و دیگر مانده های یک وعده حجیم برای درست کردن یک غذای جدید بهره ببرید- توصیه های سامان گلریزی در برنامه آشپزی را جدی بگیرید. 


5- تنوع غذایی زمینه ای بسیار گسترده است. مهمترین معضل  در تنوع غذایی پول و بعد از آن ذائقه کودکان  است. اغلب تغییر ذائقه کودکان کار سختی است.  

نکته دیگر در تنوع غذایی این است که ما به اشتباه فکر می کنیم همیشه تنوع غذایی به معنی تغییرات در غذای اصلی است. به یاد داشته باشید تنوع غذایی برای یک جماعت کارمند خانه دار می تواند تنوع سالاد - نوشیدنیها - تنقلات سالم می تواند باشد که به عنوان یک مادر - کارمند - خانه دار یا شاید مجرد مسئول، می توانید به دنبال آن باشید. گاهی هم به جای سرکشی به فیس بوک به صفحه های وب بروید و با سایتهای آشپزی ساده و آسان و یا سایت امشب چی بپزم نیز ذهن خود را آماده نگاه دارید. 


جمع بندی: 

خانه داری واقعا هنر است- اولین اصل در خانه داری به نظر صرفه جویی انرژی و زمان و ایجاد طبقه بندی برای انجام کارهاست طوری که به طور مشخص می تواند شامل طراحی و برنامه ریزی و اجرا به شکل کارهای مغفول زیر باشد: 


1- ایجاد لیست خرید مصرفی روزانه و هفتگی دائمی و خرید طبق آن :


 خیلی ها برای خرید به فراموشخانه سر کوچه یا همان سوپر مارکت می روند و در آنجا لیستی را که گوشه ای جا گذاشته اند به یاد می آورند که کار سختی است. 


2- ایجاد لیست خرید لوازم خانگی مفید برای امور خانه داری: 

این لیست شامل مواردی مثل همان ساندویچ ساز- بخار شور - ظرف شور - حتی تلفن بی سیم و غیره است. طوری که شامل بودجه ریزی باشد و بتواند ذهنتان را نسبت به مخارج خانگی هوشیار نماید. 


3- لیست دائمی تعمیرات منزل : 

این لیست خیلی لازم است. شما به جای نشستن و دور همی شبکه فرید شبخیز را دیدن در مهمانیها می توانید از مهمانهای گرامی که اغلب پایه ی همکاری هستند و هر کدام در زمینه ای تخصص نسبی دارند بخواهید تا تعمیرات یک فوریتی را انجام دهید که اینکار می تواند یک زمینه ی جدی برای معاشرت و مهمانی باشد... 

تعمیرات دو فوریتی اصلا شوخی بردار نیست. پس لطف نموده و مزاحم دایی محترم نشوید و بلافاصله اقدام نمایید. 


4- لیست دائمی  گشت وگذار  :


شما  به عنوان یک آدم متاهل- مجرد - زوج دوتایی - بچه دار و حتی نوه دار باید همیشه چنین لیستی را در سه زمینه زیر داشته باشید و به روز رسانی نمایید : 


1- لیست جاهایی برای شام خوردن - بهترین عنوانی بود که برای رستوران - ساندویچی کثیف بدون جا و توی ماشین - کافی شاپ - هله هوله خوری و غیره می شود انتخاب نمود. 

برای به روز رسانی اطلاعات خود در این زمینه می توانید به سایت فیدیلیو - پیشنهاد جایی برای غذا خوردن در تهران بروید . 


2- لیست جاهایی برای گردش حومه شهری 

3- لیست جاهایی برای مسافرت حسابی 

این لیست آخری خیلی ضخیم است و حالا واجب هم نیست که بر سر آن زندگی خودتان را تلخ کنید ولی اتفاق افتادنش جزو فضایل است. 


5- لیست تمیز کاری  وشستشو: 

این لیست می تواند شامل شستشو و تمیز کاریهای هفتگی باشد. در حالت کامل تر شما می توانید حتی وقتی از سال را برای نقاشی ساختمان - گرد گیری - تغییر لی اوت خانه و غیره اختصاص دهید. 


6- لیست خوراک فرهنگی : 

شما به عنوان برنامه ریز خانه داری باید بتوانید برای استفاده از کالای فرهنگی شامل کتاب- فیلم - سینما - گالری - عضویت در گروهای NGO ای اطرافیانتان نیز به ایشان فضا بدهید. فضا دادن شامل پیشنهاد و تشویق و برنامه گذاشتن روی وایت برد خانه است که به سادگی با خاموش کردن تلویزیون در خیلی از وقتهای روز اتفاق خواهد افتاد. باور کنید خانه ای که تلویزیون آن خاموش است اصلا خانه ارواح و غم زده نیست. 


در پایان به یادمان باشد که همیشه برنامه داشتن، باعث می شود زندگی از فکر کردن به قسط و بدهی و مشکلات پای ماهواره و عوض کردن کانال و مهمانیهای الکی رفتن خیلی خیلی بهتر خواهد بود. 

برنامه ریزی باعث می شود هزینه های مالی و وقت بسیار پایین بیاید و بلند مدت شدن آن چیزی به نام موفقیت را به سبک زندگی ما اضافه خواهد نمود. 

Text-to-speech function is limited to 100 characters