360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

دو قطبی های هنرمند - شناخت درمانی اختلال دو قطبی

درباره بیماری روانی دو قطبی شاید زیاد شنیده اید و شاید هم اصلا نشنیده باشید 

برای شروع لینکهای زیر را ببینید: 


اختلال دو قطبی 


درمان اختلال دو قطبی


به طور خلاصه بیماری دو قطبی که در اغلب موارد منبع ژنتیکی دارد فرد را به دو وضعیت بالا و پایین می برد. در وضعیت بالا خیلی سر حال و خلاق و با انرژی است. در وضعیت پایین که با کوچکترین بهانه ای فرد به این مرحله می رود، گاهی می شود که حتی نمی تواند حرف بزند و با دیگران ارتباط برقرار کند. البته پایین بودن در اغلب موارد به دو شکل است. یعنی هم فرد خیلی ساکت و انزوا طلب می شود و هم اینکه به همان شدت که خوش اخلاق است می تواند بد اخلاق، ستیزه جو و مخرب باشد. از معروفترین افرادی که این بیماری را داشته اند می شود : چرچیل و ویرجینیا ولف را نام برد. 

اما این موضوع به دنیای جملات قصار و مفاهیم هنر نیز رسیده است. طوری که گفته معروفی در باره هنرمند وجود دارد: 


هنرمند همیشه بین خودش و جامعه در حال نوسان است. 



به نظر این حرف بسیار بسیار از پس زمینه های مرتبط با بیماری دو قطبی به وجود آمده است. دو قطبی های در پایین بد اخلاق بعد ازمدتی - مثلا سنین پیری - به حالت انزوا طلب تغییر سمت می دهند. برای همین منظور شما کلی آدم را ممکن است بشناسید که پیر و خوش اخلاق شده اند. 

راه حل درمانی اغلب دو قطبی ها در بهترین وضعیت استفاده از - شناخت در مانی است. 

یکی از بهترین کتابها در این زمینه که می بایست با کمک مشاور از آن استفاده نمود  کتاب زیر است : 


از حال بد به حال خوب - دیوید برنز 


ولی دانستن این موضوع که شما ممکن است دو قطبی باشید و بخواهید با تمرینهای شناختی این کتاب درمان شوید خیلی حیاتی و هوشمندانه است. چه بسا فردی سالها درد و رنجی اینچنینی را به اسم هنر حمل و نقل می کندو برایش حفاظ قطوری هم می سازد و به اشتباه فکر می کند اگر درمان نکند، هنرش به باد خواهد رفت. 

خیلی از آدمها هم به تصور اینکه فقط باید از راه دارویی درمان شوند و هزینه های زیادی نیز دارند علاقه مند به درمان نیستند. 

ولی به نظر یکی دو تا شناخت درمان گر خوب در تهران با شرایط مساعدی برای این قضیه وجود دارند. 


پ.ن: روان کاوی اگر بی هدف انجام شود به نظر پر هزینه است. مثلا قیمت کنونی جلسات مشاوره خوب 45 دقیقه ای چیزی در حدود 45 هزار تومان است. 


بهتر است برای مفید بودن درمان خودتان پیش دستی نموده و از تمرینهای کتاب استفاده نمایید» 



مثلا : 

دو قطبی ها اغلب در شرایط عادی گرفتار اضطراب بیهوده هستند. 


برای همین 10 -12 تا از عوامل استرس زا در لحظه را برای خود بنویسید و بعد از آن با عقل و منطق سلیم روی آن بحث کنید. با نوشتن همه چیز در ذهن سریع تر از افکار پرش یافته ثبت می شود.  به همین دلیل سعی کنید همیشه به دلایل و استدلال هایی که برای ریشه مشکلات آورده اید فکر کنید و مشکل را برطرف یا کنترل نمایید. 

به یاد داشته باشید اغلب دو قطبیها در ایران به دو دسته تقسیم می شوند. 


1- کسانی که مشکل هویت دارند. یعنی به عنوان مثال - و نه همه موارد- چیزی از بچگی و خاطرات خاص آن مثل اینکه کجا ها بیرون رفته اند. و یا بتوانند چند خاطره ی درست و حسابی از از بچگی را به خاطر بیاورند، را در دست ندارند. 


2- کسانی که در خانواده های سنتی زندگی کرده اند و حال به وجوه مدرن شدن کنار نیامده اند. به بیان بهتر هنوز دوره ی گذار از سنت به مدرنیته را به درستی طی نکرده اند. 



شنیده ام که در ایران قدیم این بیماری - شیدایی - را با گلستان خوانی درمان می کرده اند. 

به نظر این حرف دور نیست. جایی که گلستان شفاف ترین متنهای حکمت آموز زندگی روزمره بوده و به طور خلاصه به نظم ذهنی فرد و بیرون کردن خیلی خرافات و اضطرابات کمک می کرده است.