360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

اورهان پاموک - موزه معصومیت - نام من سرخ

وقتی درباره اورهان پاموک و حدود 100 هزار خواننده ی ترک فکر میکنم حسابی حسرت می خورم. 

این بار دیدن- مستند BBC  در این باره -  اینکه از یکی از رمانهایش موزه معصومیت درست کرده است بیشتر به نظرم رسید که هنوز توی ایران، زن اثیری در پستوی خانه نهان است. 

به نظر هر چقدر هم این کار سانتی مانتال باشد و اصلا فضای خیلی از داستانهای ایرانی این قدر هم خالی از ارجاعات بیرون متنی به شکل افراطی شیء گرا نیست، ولی باز هم می شود گفت این حرفها تاثیرش را گذاشته است. 



در لینک زیر می توانید ویدئوی مربوطه را ببینید. 

http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2012/10/121018_pamuk_tamasha_maryam.shtml

این مرد متخصص استانبول است. قبل تر از این یک سفر نامه از حبیبه جعفریان درباره استانبول بهشت شداد جایی که سنت و مدرنیته در آن همزمان وجود دارند خوانده بودم ولی کارهای پاموک مخصوصا نام من سرخ - نشر چشمه - به نظر قوی ترینشان است. 


از لینک زیر می توانید کتاب نام من سرخ - اروهان پاموک را دانلود نمایید. 

http://ketabnak.com/comment.php?dlid=39065


به نظر روایت از الماس زیبایی مثل استانبول می تواند به خودی خود و برای هر نویسنده یک جور امتیاز ویژه قلمداد شود. البته درباره اورهان پاموک با ویژگیهای شخصیتی خاصی که درباره ی - تک راوی معاصر ترکیه بودن - خودش گفته است، قاعدتا این موفقیت دو چندان خواهد شد.