360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

مارگریت دوراس مدراتو کانتابیله - - نشر نلیوفر

مارگریت دوراس را همه می شناسیم. 

این کتاب به نظر کمی مهجور و به قولی جزو ادبیات فاخر در ایران شناخته می شود. عده ای این نوع ادبیات را دوست ندارند و بیشتر دنبال پیرنگ نزدیک به ادبیات پلیسی هستند. البته هنر مارگریت دوراس در این کتاب پردازش ظریف روان شناسی آدمهاست. نکته ی مهم این کتاب نداشتن ارجاعات بیرون متنی است که این روزها در کتابهای مطرح از سوی نویسنده های وطنی زیاد و به تکرار دیده می شود.

ارجاعات بیرون متنی اتفاق بسیار خوبی است. ولی خیلی از آدمهای ادبیات فاخر تر اصلا حتی زیست بیرونی به آن معنی افراطی که در برخی آثار دیده می شود ندارند. به نظرم افراط در این زمینه باعث می شود داستان را به نوعی مهندسی شده و لوس بپنداریم. 

دیگر اینکه خانم دوراس در این اثر به طور جدی در لفاظی و به رخ کشیدن هنر نوشتن یعنی توصیف و اطنابی که تازه کارها بدان مبتلا هستند، خویشتنداری می کنند و با حفظ نوعی از سادگی به تعالی بیشتر اثر کمک می کنند. 

 این کتاب 144 صفحه است. اگر دنبال نوشتن هستید از این یکی نگذرید و به نظر فقط توی کتابفروشی نیلوفر می توانید آنرا پیدا کنید.  شنیده ام که عباس معروفی هم از این کتاب سر کلاسهای داستان نویسی اش به نیکی نام می برده است. 

یکی دیگر از مواردی که در این اثر می شد به آن تاکید کرد، نگاه بسیار متفاوت داستان نویسی با کتابهایی است که تا به حال خوانده اید.