360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

دوره فیلمنامه نویسی یا کتاب فیلمنامه نویسی؟

دوره فیلمنامه نویسی بدون کتاب فیلمنامه نویسی یک جور تنبلی بسیار خطرناک است. فیلمنامه نویسی کار گل بسیار دارد. پس اگر دوست دارید فیلمنامه نویس بشوید باید به سید فیلد که از سادات آموزش دوره فیلمنامه نویسی هستند  باید آموخت: زحمت فراوانی برای دوره فیلمنامه نویسی لازم است. دوره فیلمنامه نویسی با نوشتن های حجیم روزمره اتفاق می افتد و تا پایان تصحیح های دوره فیلمنامه نویسی امتداد می یابد. 

چند وقت پیش با یک خانم فیلمنامه نویس جوان دیدار کردم. قاعده این بود که اصلا چیز تازه ای از این ماجراها دستگیرم نمی شود. تقریبا تمام نسل الانی ها به عنوان مثال دهه هفتادی های گرامی، اهل مطالعه نیستند. بیشتر دوست دارند برای یادگرفتن مهارتهای زندگیشان بروند سراغ گپ زدن و ایجاد ارتباط اجتماعی و یادگرفتن شفاهی و کافه ای . یادگرفتن هایی که اغلب با حدیث پر آب چشمی از فیس بوک به سراغشان آمده است. 

 

 

حیف و دو صد حیف که این خانم این همه علاقه مند و به نسبت خیلی ها که دیده ام، فعال، یعنی از آنهایی که حسابی سوژه شان را داغ می کنند و می نویسند، اصلا کتاب درست و حسابی در این زمینه ها نخوانده بود. حتی ساده ترین کتابهای موجود در بازار را از دید ایشان باید ورق زد و گذاشت کنار. به نظرم رسید یک دوره خوب از این کتابها را یادآوری کنم. سری کتابهای کوچک کارگردانی یکی از آنهاست. 

به نظر باید به جای اینکه به طور شفاهی با کسی درباره سوژه وارد بحث شوید، همان اول پایه و بستر لازم را برای یادگیری فیلمنامه نویسی ایجاد کنید. درباره بعضی هاشان با هم صحبت کرده ایم. 

مثلا : 

کتاب مشکلات فیلمنامه نویسی - سید فیلد - بنیاد سینمایی فارابی  یکی از آنهایی است که کمتر دیده  و خوانده شده است. این کتاب شاید خیلی مهندسی و سوسولی قرار است  یک درفت از ایرادات فیلمنامه را به شما به صورت یک چک لیست نشان بدهد. به نظرم چند تا از سوالهایی که توی کتاب به آنها پرداخته برای یافتن گیر و گورهای کارتان کمک بزرگی است. 


پ.ن: مدتها پیش در سفرنامه تهران بحثی کردم درباره استادی که بیشتر استاد نما به نظر می رسید. اما درباره دهه هفتادی ها و مزایا ومعایب این نسل زیاد شنیده ایم. ولی یکی از مهمترین مساله ای که به نظرم زیاد گریبان گیر این دوستان است، مساله استاد دانشگاه های اینطوری است که خیلی در شکل گیری ذهنی ایشان موثر است که امیدوارم سر یک فرصت حسابی دراین باره  حرف بزنیم.