360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره
360 درجه

360 درجه

روزمره -ادبیات داستانی و غیره

تنبلی اجتماعی چیست؟

تنبلی اجتماعی در یک تعریف ساده، تنبلی آدمها در انجام کارهای خود در قالب جمعی است. یک تیم توانمند را در نظر بگیرید که تک تک افراد آن توانایی‌های زیادی در رابطه با ماموریتی که قرار است انجام بشود، دارند. این افراد ممکن است با همه‌ی این توانمندیها و توانایی‌ها، در اولین فرصت شروع به زیر در رویی از کار، فرافکنی مسئولیتها و به طور کلی ایجاد اختلال در امور بنمایند. به عبارت بهتر و عامیانه‌تر، افراد دچار تنبلی اجتماعی با این عبارت به تمام مخاصمه‌ها و دلایل پایان می‌دهند: 

چرا فلانی انجام نمی‌دهد و من انجام بدهم.   

مشکل تنبلی اجتماعی به شکل عمده‌ی آن در بین افراد باهوش‌تر بیشتر بروز می‌نماید. سازمانها با بزرگ شدن، به طور نمایی با این چنین دینامیک منفی‌ای رشد می‌کنند و روزی می‌رسد که یک سازمان با داشتن تیم ستاره‌ها بر روی زمین  یخبندان تعاملات سازمانی خود، در شرایط لغزنده قرار می‌گیرد. 

ایجاد عادتهای رفتاری مناسب و با صرف کمترین هزینه

مدیریت فشرده‌تر و وموثر تر کارهای روزمره‌: زمانی که به سیتمهای دستی و قدیمی سازمانی مراجعه می‌نمایید، در می‌یابید که این سیستمها زمان زیادی برای ثبت و ضبط وقایع، تهیه‌ی گزارشات و به طور کلی انجام امور روزمره در اختیار ما می‌گذارند. امروزه تصور انجام فعالیت گروهی، بدون استفاده از ابزارهایی که فناوری اطلاعات در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد، بسیار غیر قابل تصور و دور از عقلانیت خواهد بود.

 

تکنولوژی و یکی از مصادیق آن فناوری اطلاعات ابزاری برای ایجاد عادت در ارتباط با برنامه‌هایی است که شاید مدتها به آن فکر می‌‌کرده‌اید.

آدمها تنها چیزی را که نشده است مالک شوند سال و ماه است. هیچ قارونی چنین گنجی به خوابش هم نداشت. برای همین همان که صاحب لحظه‌است، غنی ترین آدمهاست. لحظه هم همین قبل از سال تحویل می‌تواند باشد.