| ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
| 1 | 2 | 3 | 4 | |||
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
| 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
| 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
عنوان اثر | سال ساخت | نوع | خلاصه و ویژگیها |
|---|---|---|---|
آرامش در حضور دیگران | ۱۳۴۹ | فیلم بلند (اولین فیلم بلند تقوایی) | اقتباس از داستان غلامحسین ساعدی (از مجموعه "واهمههای بینامونشان"). داستان سرهنگ بازنشستهای که با همسر جوانش (منیژه) در شهرستان زندگی میکند و روابط پیچیده خانوادگی و بحرانهای روحی او را نشان میدهد. فیلم با جایزه شیر نقره ونیز (۱۹۷۲) برنده شد، اما به دلیل اعتراض پرستاران توقیف گردید. نمادی از سینمای اجتماعی موج نو با تمرکز بر تنهایی و وهم. |
صادق کرده | ۱۳۵۱ | فیلم بلند | اقتباس از داستان صادق هدایت. روایت زندگی یک مرد تنها در تهران که درگیر بحران هویت و مالی میشود. برنده نشان برنز جشنواره سپاس تهران. |
نفرین | ۱۳۵۳ | فیلم بلند | داستان زنی که در زندگی یکنواخت با شوهر مالیخولیاییاش، با ورود کارگر جوانی به دنبال خلأ عاطفی است، اما وهم و جنون شوهر فاجعه میآفریند. تمرکز بر تلاطمهای درونی و فضای روانشناختی، با بازیهای درخشان. |
دایی جان ناپلئون | ۱۳۵۵ | سریال تلویزیونی (۲۸ قسمت) | اقتباس از رمان ایرج پزشکزاد. طنز اجتماعی درباره خانوادهای اشرافی در تهران دوران پهلوی، با محوریت دایی جان، مردی پارانوئید و ناپلئونخوانده. محبوبترین سریال تاریخ تلویزیون ایران، با بازی پرویز فنیزاده و گروهی از بهترین بازیگران. |
ناخدا خورشید | ۱۳۶۵ | فیلم بلند | اقتباس از "داشتن و نداشتن" همینگوی. داستان ناخدایی فقیر در جنوب ایران که برای نجات خانوادهاش با فقر و خشونت مبارزه میکند. شاهکار تقوایی، برنده پلنگ برنز لوکارنو (۱۹۸۸). نماد هویت جنوبی و مقاومت انسانی. |
کاغذ بیخط | ۱۳۸۰ | فیلم بلند (آخرین فیلم تقوایی) | فیلمنامه از تقوایی و مینو فرشچی. روایت یک معلم بازنشسته که درگیر فساد اداری و بحران اخلاقی میشود. اثری اجتماعی با تمرکز بر بیعدالتی، که تقوایی جایزه جشنواره فجر را نپذیرفت. |